איראניום מועשר – פרק 7 | ספיישל נורוז עם דיוויד ניסן | 29 באספנד 2576

איראניום מועשר גאה להציג – השיחה שערכתי עם דיוויד ניסן יום לפני נורוז. נורוז הוא ראש השנה הפרסי, ומי שלא מכיר מוזמן למסיבת נורוז שלי ביום ראשון הקרוב, 25.3.2018 ברחובות. כאן נרשמים וכאן מביעים התעניינות בלי להתחייב. ההתראה הקצרה יחד עם רשימת המוזמנים הבלתי מוגבלת זה כבר חלק מהמסורת 🙂

דיוויד ניסן ותמר עילם גינדין עושים فارل خافظ על רקע שולחן החג המסורתי

דיוויד ניסן – ואם אתם לא מכירים זו כבר תקלה רצינית – הוא האדם שנתן לי השראה להתחיל להרצות. דיוויד ואני מכירים משהו כמו 26 שנים, שזה עוד מלפני שידעתי פרסית. הוא היה שם כשהתחלתי ללמוד, והוא היה הראשון שהכיר לי את נורוז ואת מנהגיו! בחלק ממסיבות הנורוז שלי הוא גם נתן מיני-הרצאה על החג, על מנהגיו ועל מה שהוא משקף בזהות האיראנית. אחרי טיול וירטואלי שנתן אצלי בבית לחברים שהתארגנו אחרי הרצאתו במסיבת נורוז, החלטתי שכשאהיה גדולה ארצה כמוהו.

ממסיבת הנורוז ביום ראשון הוא קיבל פטור, כי הוא מרצה באותו יום בצפת, וההתראה למסיבה היא של כמה ימים, בזמן שהיומן שלו מתמלא חודשים ולפעמים גם שנה ויותר קדימה.

דיברנו על החג, על מנהגיו, על שורשיהם העתיקים, על השינויים שעברו ולמה. דיוויד סיפר גם זכרונות חג מילדותו באיראן. בסוף עשינו פאל-י חאפט', פתיחה בספר השירה שמעמדו גובל בספר קודש, ופתיחה אקראית בו יכולה לגלות את העתיד. בשלב הזה מאוד חָסַר לנו רמי נדרי, שהיה החצי השני של דיוויד מבחינה מקצועית כשהכרנו, ונפטר ב-1994, והוא יותר צעיר ממני! רמי היה זה שידע לקרוא שירה קלסית. הוא היה אומר שאני צריכה ללמוד פרסית עד שאוכל לקרוא שירה קלסית, ואני עדיין לא יכולה…

אין היום הרבה אינסרטים, אז התודות הן לברק אולייר על נעימת הפתיחה, לנתנאל טוביאן (מנהל שידורי התאגיד בפרסית, בשבילכם) על קריינות הפתיח והסגיר, ולגליה פיט על קריאת הקרדיטים.

השיר של קיוסק שבחרתי לסיים איתו הוא הכי אופטימי שמצאתי (זאת בעיה כי רוב השירים הם שירי מחאה), ושמו "יום השחרור" או "יום החירות".

נ.ב. מה יהיה? שלושה ספיישלים בזה אחר זה, ויש סיכוי שהפוסט הבא יהיה ספיישל פסח עם אגדות אמיתיות על מצרים הקדומה!
מתישהו נחזור לשגרה.

נ.ג. היום (שישי, 23.3, היום שבו הפרק סוף סוף עולה) הייתי בכנס פודקאסטרים כדי שיהיה לכם איראניום כמה שיותר מועשר ומשופר. יצאו משם המון דברים טובים, שהמשובח ביותר מביניהם – והתבשל כבר הרבה זמן – הוא ההחלטה להפסיק לערוך. אז הדקות הראשונות טיפה ערוכות, ואחר כך רק עברתי עד הסוף כדי לראות שאין דברים ממש גרועים כמו פרץ שיעול, הטעיית הקהל או עבירות ב"מ (סתם, לא עשינו. אבל יהיו פרקים שאעבור לוודא גם את זה). שני הגורמים העיקריים היו ההרצאה של איתי גולדה על גורמים שמשפיעים על הרגלי האזנה, שבה התברר שעריכה היא לא אחד מהם, ושיחה עם המאזין ערן קרקובסקי, שאמר שהעריכה אשכרה פוגמת בהנאה מהפודקאסט, כי אנשים אוהבים לשמוע בני אדם אמיתיים, עם אֶה ו-אָה וצחוקיות והתבלבלויות. אז קבלו ספיישל לא ערוך, ברמת מחיאת הכף ו"בוא נקליט את זה מחדש" (למשל ב-29:46)

נ.ד. עוד משהו שלמדתי מההרצאה של איתי הוא שעכשיו לא זמן טוב להעלות פרק לפודקאסט, אבל מכיוון שאני לא רוצה להתרחק עוד מנקודת שוויון האביב ולהתקרב עוד למסיבת הנורוז, אני מפרסמת עכשיו ומקווה לטוב…

 

מחשבה אחת על “איראניום מועשר – פרק 7 | ספיישל נורוז עם דיוויד ניסן | 29 באספנד 2576

תגובתך