פרק 21 | דריווש הגדול | פרק משותף עם הפודקאסט של התנ"ך ודברי הימים

הצלחנו!!! הפרקים המשותפים הופכים לסדרה! היום, יום שני 11 בחודש תִּיר שנת 2577 לעליית כורש הגדול, אתם מקבלים שוב שיחה עם עם ד"ר ליאורה רביד מהפודקאסט של התנ"ך (מייסדת עושים תנ"ך, שנשאר אצל רן לוי), וד"ר אילן אבקסיס מדברי הימים – ההסכת (לשעבר "שידורון") על המזרח הקדום. אחרי שבפעם הקודמת סיפרנו לכם על כורש הגדול, מן הראוי עכשיו לדבר על מה שקרה אחריו. שמונה שנים ראשונות אנחנו מעבירים ביעף, ומתרכזים במלך הגדול הבא – דריווש. כרגיל, אני מעלה ראשונה את הפרק, וכשיעלה אצל אילן וליאורה – הקישורים להסכתים שלהם יהפכו לקישורים לאותו פרק. וכמו בפעם הקודמת, יהיה מעניין להשוות הבדלי עריכה. אני עורכת הרבה פחות 🙂

הפודקאסט של התנ"ך, דברי הימים ואיראניום מועשר במרתף של ליאורה

התחלנו בארוחת בוקר מהממת: כללה זיתים וחומוס תוצרת אילן (הזיתים מהחצר של אילן), שעועית מהגינה של ליאורה, חביתה עם תרד מהגינה של ליאורה, סלט ירקות, טחינה, פלפלים עם גבינת קשיו מבישול טבעוני ישראלי, ומג'דרה קיצית קרה ששודרגה בנענע מהגינה של ליאורה. מה אני אגיד לכם, החיים כל כך קשים לפעמים!

ארוחת בוקר משותפת: איראניום מועשר, הפודקאסט של התנ"ך, דברי הימים

ארוחת בוקר אצל ליאורה. אחר כך התגלגלנו למרתף להקלטות

ממקמים את דריווש בזמן ובמרחב:

החלטנו שצריך לתת את המפה הזאת בכל פרק משותף בסדרה האח'מנית, ונראה לי שכדאי גם לתת שוב את העץ:

MAP achaemenid מפת האימפריה האח'מנית

מתוך "מגילת אסתר מאחורי המסכה" (קליק לעמוד הספר)

השושלת האח'מנית, מתוך מגילת אסתר מאחורי המסכה, הוצאת זרש 2016

דיברנו על:

כתובת בהיסתון – כתובת תלת לשונית שמתארת את עלייתו לשלטון של דריווש:

Behistoun inscription, Darius the Great דריווש הגדול, כתובת בהיסתון

מה שהרודוטוס (כיכב חבל על הזמן בפרק 3 עם ניל בר) סיפר על דריווש ובכלל.

מיתוסי ראש שנה קדומים (אני חופרת על זה יותר לעומק בפרק ט' של מגילת אסתר מאחורי המסכה, ובסיפור מגילת פאידימה בגמ"ד)

מיתוסים שונים שמצדיקים את המלך גנטית ו/או אלוהית, במזרח הקדום ובכלל (הנה קישור לפרק מהאודיובוק של הגמ"ד שמצדיק גנטית את אלכסנדר מוקדון)

קצת סדר בדת הזורואסטרית (למי שקשה לו לקרוא את כל ההו"ה)

הסברה שיש קשר בין איראן ואירלנד, קשרים בין שפות פריפריאליות ומשם התחלנו עם בלשנות הודו אירופית, ומתברר שיש פודקאסט שלם גם על זה, בדגש על אנגלית! כתבתי גם בבלוג שלי בנושא, וכמובן נדבר על כך גם בפרק 23 ובפרקי שפה נוספים שיהיו.

על תשמו"צים – תרגום שומר משמעות וצליל, כמו אשמדאי ומגדר. אגב, ממציא המושג – פרופ' גלעד צוקרמן – יתארח בפודקאסט כשיהיה קיץ באוסטרליה, ואז נדבר על פרסית, עברית ואנגלית בתור שפות היברידיות.

מלא זמן לא היו תמונות, אז הנה מם שהכינותי מבעוד מועד ודיברנו עליו לקראת הסוף (מם שזוכה לקבל כל מי שקורא לי גברת):

dr evil meme

דריווש בנה את שושן, אז דיברנו גם על

הבירות אחמתא – המדאן, ושושן – שוש. כתבתי על זה פעם פוסט שלם בשם המדאן אינה שושן, על בניית המקדש ועל בניית הארמון בשושן.

אחר כך כשחזרתי הביתה נזכרתי שבזמן ההקלטה לא חלקתי על אילן בעניין דריווש שבזמנו נבנה בית המקדש השני בירושלים. אז נפתח את זה בפרק על דריווש השלישי (בונה המקדש היה לדעתי השני). הזמנתי אתכם לסיור ערי הבירה שלי בפייסבוק, וגם למיני-פודקאסט שלי איראן בקטן ברדיו תל אביב, ששניים מהפרקים שלו הם טיול בשושן.

ודיברנו גם על הביוב של פריז, שזה קפיצה של כ-2000 שנה בזמן.

על המפרץ הפרסי לנצחחחחחחחחח

על מסע הרבבה (אנבסיס) של היוונים בפרס ועל אחז מלך יהודה (הקישורים הם לפרקים הרלוונטיים בדברי הימים – הסכת על המזרח הקדום).

וכשסיימנו לדבר על דריווש, אילן וליאורה התחילו לדבר פוליטיקה של המזרח הקדום. הם קורעים החבר'ה האלה! וגם קצת השווינו בין יהדות וזורואסטריות.

קצת פרסומת סמויה אף פעם לא מזיקה:

הפרק הזה הוא פרסומת אחת ארוכה (ומוצדקת!) לגמ"ד – גיבורים, מלכים ודרקונים – מיתולוגיה איראנית לכל גיל.

גיבורים, מלכים ודרקונים - מיתולוגיה איראנית לכל גיל

גיבורים, מלכים ודרקונים – מיתולוגיה איראנית לכל גיל

מכיוון שאחרי פסטיבל בדיון לא חידשתי את מלאי המאמ"ה (מגילת אסתר: מאחורי המסכה) בבגאז', שהוא מעין חנות ספרים ניידת. אז הענקתי גם לאילן וגם לליאורה את הטוב, הרע והעולם – מסע לאיראן הטרום אסלאמית, והם עוד יודו לי על כך. ליאורה הקדישה לי כבר בפעם הקודמת את התנ"ך היה באמת, אז עכשיו קיבלתי את הגרסה האנגלית, שלטענת ליאורה טובה יותר מהעברית. מאילן קיבלתי את הסגן של בר כוכבא – על מספרי שתיים בהיסטוריה, כי את ויכהו וימיתהו וימלוך תחתיו, על רציחות פוליטיות במזרח הקדום (שמסופר בו גם על האירוע הפותח בפרק זה), קיבלתי כבר בפעם הקודמת. הפרק המשותף הבא הוא פרסומת חסרת בושה למאמ"ה וגם לטרילוגיה המלכה, שדיברתי עליה עם שותפי לכתיבה מעיין אשכולי בפרק 5).

הזכרנו שניים מהפרקים הקרובים בספר היובלים (כשיתפרסם בפודקאסט של התנ"ך, זה יהיה קישור) וספר טוביה (כנ"ל), ואת הפרק של ליאורה בגיקונומי.

בהמשך לקו של הפעם הקודמת, גם הפעם בחרתי קטע אינסטרומנטלי של קיוסק, בשם "עיר מעוננת". כי הזכרנו עיר, אנעראף… ובטח מתישהו במהלך שנות מלכותו של דריווש היו עננים.

אגב, בפרק האחרון שלי באיראן בקטן ניתחתי את השיר "אהבת המהירות", שהשמענו גם בפרק 16 אם אני זוכרת נכון. אמא שלי אמרה שזה ממש טוב!)ץ

אהבת? רוצה להביע את הערכתך?

אז קודם כול, אני מזמינה אותך לחבב את הדף איראניום מועשר – הפודקאסט בפייסבוק, ואף להצטרף לאיראניום מועשר – הקבוצה ולהשתתף בקבלת החלטות מהחלטות שונות.

אם אהבתם, אתם מוזמנים לשתף עם איזו מילה טובה. אם לא אהבתם – שתפו עם איזו מילה רעה, פרסום זה פרסום. ומי שרוצה להביע את הערכתו לכל מה שאני עושה בשבילכם, יכול לעשות זאת במגוון דרכים: לרכוש ספרים של הוצאת זרש, ולעודד את חבריו לעשות כמוהו. יש לנו שני ז'אנרים עיקריים – ספרי חנונים וספרי בישול טבעוניים. חלק מהספרים שנמכרים באתר הם לא של ההוצאה, אבל זו עדיין דרך להביע הערכה… אפשר ומומלץ גם להמליץ למנהלת הרווחה הקרובה אליכם או לוועד העובדים שלכם לרכוש מאיתנו ספרים או שוברים כמתנות חג ויומולדת. אפשר לשלב עם שוקולד של יער הקקאו.

הדרך השנייה היא להזמין אותי להרצאות למסגרות שמשלמות היטב, והדרך השלישית היא פשוט לקנות לי קפה. תודה לאלה שכבר קנו לי קפה – היה טעים, מעורר ומחמם-לב!

תקציר הפרקים הבאים

זכרו! כל תוכנית היא בסיס לשינויים!

בפרק 22, שיעלה ב-9.7 נארח אורי גולדברג ונמשיך לדבר על השיעה. הפעם התמקדנו בשיעה בימינו ובמענה לשאלות ששאלו בקבוצת הפייסבוק אחרי ההקלטה הקודמת.

ופרק 23 (16.7) יהיה פרק לשוני בעקבות שאלתו של המאזין יעקב לויפר – אתם מוזמנים לשלוח לי עוד שאלות!

פרק 24 (23.7) יהיה קרוסאובר עם הפודקאסט "שרת התרבות", של עידו קינן, שזה משעשע כי יוצא שעידוק עושה קרוסאובר עם עצמו. כנראה נדבר על אתרים ויוזרים עבריים של הרפובליקה האסלאמית, עם הרבה אינסרטים משעשעים, אבל זה עדיין לא סגור.

בפרק 25 (30.7) אדבר עם סיוון ברלין ואולי גם הושנג באבאא'י על… פופ איראני בשנות השמונים! סיוון הכינה פלייליסט משגע!

בפרק 26 נארח את יסמין מוטהדה (מתחדה, בתעתיק מדויק). היא תספר לנו על המהפכה האסלאמית בגוף ראשון וגם נדבר אקטואליה לוהטת. בינתיים אתם יכולים לקרוא דברים שהיא כתבה על המהפכה בפייסבוק.

בפרק 27 יש לנו שיחה מסמרת שיער עם יוסי אלפר, מחבר הספר מדינה בודדה, וראש דסק איראן במוסד בזמן המהפכה האסלאמית.

בפרק 28 עדכון עם מעיין אשכולי מהתקדמות ספרנו "המלכה". בינתיים אתם יכולים לקרוא על ההתקדמות בקבוצת הפייסבוק הסגורה של הספר: המלכה – רומן היסטורי.

בפרק 29 נארח את שי סקונדה ונדבר איתו על קשרי ישראל-איראן בתקופת התלמוד. שי כתב דוקטורט מאוד מגעיל בנושא נידה, והוא אחד התלמודיסטים האיראניסטים המובילים בעולם כיום.

הפרק שביקשתם כמה פעמים, על יהודי איראן, יוקלט בסוכות. בינתיים אפשר לשלוח עוד שאלות, אבל האורח – פרופ' דויד ירושלמי – לא יענה על שאלות אקטואליות. על זה נצטרך לעשות פרק נפרד…

אתם מוזמנים לכתוב לי עוד הצעות ובקשות. אם נהניתם – הפיצו לכל עבר. ביקורת בונה תתקבל בשמחה בפרטי ותילקח בחשבון. שוב תודה על הקפה, על ההרצאות ועל רכישת הספרים!

***

הכרתי את אילן  ואת ליאורה ב-Podcastream, כנס הפודקאסטרים הראשון, שהתקיים בארץ, במרץ 2018. אם אתם פודקאסטרים בעצמכם או חושבים להתחיל פודקאסט, כדאי לכם לעקוב ולהשתתף בכנסים הבאים!

6 מחשבות על “פרק 21 | דריווש הגדול | פרק משותף עם הפודקאסט של התנ"ך ודברי הימים

תגובתך