פרק ביניים לפטרונים – פונולוגיה 101 + אטימולוגיות של שמותיכם

לפני שנתחיל, אני רוצה להזמין אתכם להרצאה פתוחה שיש לי בבית אבי-חי בירושלים ביום ראשון (פתוחה זה אומר שהיא לא סגורה, לא שהיא חינם, אבל זה ממש כמעט!). הקליקו על התמונה כדי להגיע לעמוד ההרשמה!

ועכשיו הפרק, שלא קשור בכלל לפורים…

לממהרים:

יוחאי הציע, עוד לפני שהתחלתי עם הפרקים המיוחדים לפטרוני פטריאון, שאעשה מתישהו פרק בלשני, למשל פונולוגיה 101 עם הסברי מונחים כמו פוצץ, חוכך וסנדהי. כבר התחלתי לכתוב את הפרק, ואז חשבתי שאולי אנצל את זה שאין לי עדיין המון פטרונים (12 בעת הקלטת שורות אלה, ולא אוכל להוסיף כי כל יום שני אני מחוץ לבית, אל תספרו לגנבים. אה, בעצם עד שהפרק עולה תישאר להם בקושי שעה, וגם ככה אין מה לגנוב, ואם הם יפרצו הם יפתחו את הדלת, הם יחשבו שמישהו כבר פרץ לפניהם, ויסתלקו בבושת פנים, אז תספרו, אין בעיה). בקיצור, חשבתי שאולי אנצל את זה שאין עדיין המון פטרונים כדי לעשות פרק אטימולוגי-בלשני על השמות שלהם. אטימולוגיה, גיזרון בעברית, זה מוצא המילים, אבל אני אנצל חלק גדול מהשמות גם כדי לדבר על תופעות פונולוגיות ומורפולוגיות בעברית, ואני מבטיחה בכל שם למצוא איזשהו קשר לאיראן או לשפה הפרסית, גם אם זה ברמאות דרך מילים שאולות בערבית.

אז מוכנים, פטרוניי אילן, אילן, והדס מעולם הצומח, יוחאי התיאופורי, עודד, אחז ויצחק הפעלים, יובל והפטרון שביקש לא להזכיר את שמו מתחום הטבע הדומם, דביר מבית המקדש, ערן שאפשר לומר שהוא שם תואר, ועוז שהוא תכונה? אתם מאפשרים לי לדבר על שלבים שונים של העברית, סיומות רבים אלטרנטיביות, השפעות ארמיות, תכונות ייחודיות של הענף הכנעני, שורשים דו עיצוריים, אמונות פגניות ועוד. תבוא הברכה על ראשכם!

(הפרק המלא זמין לכל הפטרונים בפטריאון, והטקסט זמין לתומכי קפה בחודש ומעלה)

ולפני שנעבור לקיוסק, קצת ענייני מנהלה:

קודם כול, הפרק הזה עולה בלי חומרי גלם, מכיוון שיש השבוע הרבה הקלטות של פרקים משבועות מאוחרים יותר – פרקים 50, 52, 55 ו-58 של איראניום מועשר מחכים לכם פטרוני מדרגות הגלם, בווידאו ובאודיו.

שנית: בעקבות מייל שקיבלתי מאחד מכם (שביקש להישאר בעילום שם) בזו הלשון:

רציתי לכתוב למה אני מעוניין לתמוך בך בפטראון: אני מעוניין שיהיה יותר תוכן איכותי זמין. מהסיבה הזו (וכן מכיוון שאני לא רוצה להשתמש ב־RSS שיוצר רק בשבילי, שמאפשר לעוד נותני שירותים לדעת בדיוק מה אני עושה) אני לא מאזין לתוכן הנוסף. אבל כדי שמה שאני כותב יהיה קצת יותר רציני, אני מתכוון להעלות עוד מעט בקצת את מדרגת התמיכה שלי. אם יהיו עוד יותר אנשים עם דעתי, אולי תהיה לכך משמעות.

בכל מקרה, אני מבקש שלא תזכירי את שמי בפודקאסט. לכן אם שמתם לב, יש פחות שמות מאשר פטרונים…

אז מה דעתכם? זה אומר שפטרוני דולר בחודש וקפה בחודש בעצם תומכים בי באמת רק כדי שיהיה תוכן איכותי זמין, ולא מקבלים משהו ייחודי שאין לאחרים (אני בד"כ לא מעלה את הפרקים הרבה זמן מראש אז אין הרבה משמעות להבטחה שתקבלו לפני כולם, אלא אם כן אני מחליטה להעלות את פרקי הביניים לאיראניום מועשר בדיליי של כך וכך זמן).

עוד התייעצות שחשבתי לעשות הייתה בנושא חומרי הגלם, למעגלים הגבוהים יותר, אחרי שיוחאי אמר שהגלם די משעמם עם כל הדיבורים על הצד הטכני והחלקים השקטים (למשל כשאני מגגלת או מחפשת משהו בדרייב או בספר תוך כדי, היו הרבה כאלה בהקלטה עם רותי). יצא לי גם לעקוב אחרי הקלטות הווידאו, והפלא ופלא, אף תומך ממדרגות הווידאו לא צפה. מה שאומר שזה באמת תמיכה לשם תמיכה באמנית ולא לשם תגמול. אבל אם בכל זאת יש לכם רעיונות לעוד צ'ופרים שיהיו קצת יותר רלוונטיים – אשמח לשמוע.

יאללה, קיוסק.

בחרתי לכם להיום שיר שבמרכזו שם פרטי שגם לו יש עניינים פונולוגיים: מרתצ'א.

תודה על התמיכה בפטריאון, זה גם מחמם לב וגם באמת עוזר לי, כי אני עושה יותר מדיי דברים מגניבים ולא מספיק דברים שהכנסה בצדם. ולמי שרוצה לתמוך בלי התחייבות חודשית – תודה על הקפה, הוא טעים, נעים ומחמם לב. ותודה על ההרצאות שאתם מסדרים לי במקומות שמשלמים היטב, ועל קניית הספרים בהוצאת זרש ועל הפניית חבריכם (הנה לינק לטיזר מתוך מגילת אסתר מאחורי המסכה בעברית, והנה באנגלית, מוזמנים לשתף בכל אמצעי התקשורת שברשותכם).

תקציר הפרקים הבאים:

פרק ביניים נוסף ב-8.3! לכבוד יום האישה, אביא לפטרונים ציטוטים נבחרים מיומני הנסיכה הקאג'ארית תאג' אלסלטנה. היא מרתקת, מזעזעת, ותמימה נורא!

פרק 50 (11.3) הוא שוב פרק עגול וחגיגי, אפילו יותר מ-40! לבקשת הקהל, זה יהיה ציר הזמן 3 עם ד"ר אורי גולדברג חביב הפודקאסט!

פרק הביניים ב-18.3 חייב לעסוק באחד החגים החלים יומיים אחריו – פורים ונורוז – ראש השנה הפרסי. אולי בקשר ביניהם? לפטרונים פתרונים. מוזמנים לכתוב לי בפרטי מה מעדיפים.

פרק 51 (25.3) יהיה כמובן קרוסאובר עם דברי הימים, הסכת על המקרא והמזרח הקדום של ד"ר אילן אבקסיס, ואולי הפעם ד"ר ליאורה רביד כן תצטרף אלינו. נדבר על דריווש השלישי ואלכסנדר מוקדון.

פרק ביניים ב-1.4 חייב לעסוק בסיזדה בדר, החל באותו יום, או בשקר בדת איראן הקדומה. ואולי בסיור ערי הבירה, שאמור לצאת בדיוק שנה לאחר מכן?

פרק 52 (8.4) יהיה מעין קרוסאובר עם התוכנית של מנשה אמיר בסוכנות הידיעות החדשה שלו "". מעין קרוסאובר, כי התוכנית שלו היא בפרסית ונעלה לשידור שם מיד אחרי שאקליט את הפרק איתו בעבורכם.

פרק ביניים ב-15.4

בפרק 53 (22.4) נכיר את בן ציון יהושע, מחבר הספר "סימורג" וכל כך הרבה דברים מגניבים נוספים שקשה לי להחליט מה קודם (ובטח יהיו לנו כמה פרקים).

פרק ביניים ב-29.4

בפרק 54 (6.5) נשוחח עם אמן הלחימה האיראני-שוודי-אוסטרלי חשי אזאד, אני מאוד מקווה!

לא יודעת מה יהיה בפרקי הביניים האחרים, אבל בפרק 55 (6.5) תשמעו את סיפורה מסמר השיער של בונת הגשרים המצטיינת שירלי שמסיאן מפעילת קבוצת הפייסבוק נדאי דוסתי – קול הידידות, שדרנית ברדיו פיאם ישראל, ולשעבר גם בתחנה המנוחה רדיס-אין, ובפרק 58 נארח את סהר אזרפרד, גם היא מבוני הגשרים ומרדיו פיאם ישראלס.

הו וואו, כשיורדים לפעם בשבועיים יש תוכנית לעוד המון זמן!

ועוד בקנה

קרוסאובר עם קטע כלכלי, הפודקסט החדש של ד"ר אושי שהם קראוס, מבית "קטעים בהיסטוריה" של יובל מלחי.

יש לנו שיחות עם פרויז ווסוק, הצייר של השאה;

עם הפייטנית הנהדרת מורין נהדר;

עם פרופ' עמוס פרומקין מהחוג למדעי כדור הארץ על אדמת איראן. כלומר על אודות תופעות גיאולוגיות באיראן – מפחידות כמו רעידות אדמה, שקיעת אדמה ובולענים, וטובות כמו מערות מלח ועוד.

מדען הטילים עוזי רובין הסכים לשוחח איתי! אנחנו נדבר על טילים, יהיה פיצוץ!

עם מנחם מרחבי נדבר על חגים באופן כללי (לא לכבוד חג מסוים), בהקשר של זהות איראנית מול זהות אסלאמית.

עם ד"ר שי סקונדה מתחום האיראן-תלמוד;
עם רובי נמדר על השירה הפרסית, שאותה גילה בגיל 22;
עם פרופ' שלום גולדמן מאוניברסיטת מידלברי בארה"ב, על מערכת היחסים הלא אידיאלית בין הרפובליקה האסלאמית למיסטיקה שיעית.
שיחה עם מספרת הסיפורים עדנה קנטי על משפחתה המתועדת בספרה "אהבה וצרות אחרות";
עם אופיר חיים נדבר על הגניזה האפגאנית.
עוד שיחה עם יסמין שלום מוטהדה על נשים איראניות חזקות;
עוד שיחה עם חנה ג'האן פרוז על מה שהיא תרצה…
עוד שיחה עם נויד טוביאן על תנועות התנגדות באיראן.
עם דני מוג'ה נדבר בעיקר על קולנוע איראני, אבל איך אפשר בלי כמה שירים על חשבון פשוט.
קרוסאובר עם הפודקאסט "שרת התרבות", של עידו קינן, שנדחה כי יש לו 20 פרקים מוקלטים שהוא צריך עוד לערוך;
השגתי גם הסכמה מדיפלומט זר שמוצב בארץ ושירת קודם באיראן, פרטים כשנסגור תאריך.

(בפטריאון אי אפשר לעשות בקדייטינג כאילו זה התפרסם בתאריך הנכון, אז פרסמתי את זה מיד כשגיליתי את הטעות)

תגובתך