פרק 55 | סהר אזרפרד בונה גשרים בטלגרם

היום, ה-15 בחודש מהר 1398 להג'רה של מחמד / 2578 לעליית כורש הגדול לשלטון, אתם זוכים להכיר את סהר אזרפרד, שמכירה לאיראנים את ישראל כפי שהיא, עם הטוב ועם הרע, בלי הטפה והסברה.

מנשה אמיר, קול ישראל בפרסית, שירלי שמסיאן, סהר אזרפרד

פינת האקטואליה

הפרק הזה היה אמור לעלות כבר לפני שבוע וחצי, אבל עם בגידת טכנולוגיה נוספת + ילד חולה בבית שלא מאפשר כל כך להקליט בשקט, נאלצתי לדחות. אז זו אקטואליה קצת ישנה.

בפינת האקטואליה – סחר אחרת (סחר מקביל אטימולוגית ובמשמעות לשחר, ההגייה בפרסית היא סהר, במלרע, כי בפרסית ח גרונית מבוטאת כ-ה' או ככלום).

סחר ח'דאיארי, דח'תר-י אבי, הנערה בכחול, היא אוהדת אסתקלאל שהתחפשה לגבר והסתננה לאצטדיון כדי לראות את הקבוצה האהובה עליה משחקת, אך בניגוד לאוהדות פרספוליס האדומות, אותה תפסו. היא נשפטה לחצי שנת מאסר, במהלך המאסר לא נתנו לה את התרופות שלה להפרעה דו-קטבית, והיא הציתה את עצמה למוות מול בית המשפט.

היו כמה שהשוו אותה למוחמד בועזיזי, סוחר הירקות שהצית את עצמו בתוניס והתחיל את האביב הערבי, אבל מותה של סחר לא רק שלא התחיל תנועת מחאה, המשפחה שלה פחות או יותר התנצלה על מעשיה. נכון, היא הייתה חולת נפש אבל כפי שאמרה אחותה לפני שהמשפחה אימצה טון אפולוגטי – ההתאבדות קרתה בדיוק משום כך, ומכיוון שלא נתנו לה בכלא לקחת את התרופות שלה.

אביה התראיין ואמר שהוא לחם במלחמת איראן-עראק והוא הכי נאמן למהפכה, אבל הדבר המעניין הוא שכל הצייצנים והמתראיינים – בכירים בפוליטיקה – שרים, דובר הממשלה, ראש הרשות השופטת וכמובן אנשים מהתאחדות הספורט שהביעו זעזוע, אבל, השתתפות בצער וכו' – לא הגיעו לבקר את המשפחה.

תודה לקשבנו אור הביישן 🙂

ועוד בכותרות

התראיינתי לפני הבחירות ל-BBC בפרסית, ושאלו אותי מה תהיה השפעת התוצאות האפשריות של הבחירות על איראן. זו הייתה שאלה ממש מעניינת שלא ממש נתתי עליה את הדעת קודם! אני אמרתי שאם ביבי ייבחר אז אותו דבר, ואם גנץ ייבחר אז אין לדעת, אבל אולי נגלה כמה באמת קיומי האיום האיראני וכמה הוא רק תירוץ למשיכת תשומת הלב הציבורית והעולמית לכיוונים אחרים.

(למי ששלח לי אחר כך נאצות על כך שאני בוגדת במולדת כי אני לא נאמנה למנהיג – התבלבלת, צפון קוריאה זה שם <–)

והוספתי גם פינת אקטואליה על הדבר המבהיל הזה, סחר תבר, אינטגרמרית הידועה גם בשם "הבובה המתה":

 

ענייני מנהלה

עושה רושם שהפרקים החדשים ישוחררו פעם בשבועיים ולא פעם בשבוע. אבל כפי שהבטחתי – אני מפסיקה את תמיכת הפטרונים אחרי חיוב אוקטובר (כלומר מעבירה לחיוב לפי תוכן מוגבל ולא מפרסמת תכנים מוגבלים). אחרי עשרת הפרקים האלה מן הסתם אפסיק את הפודקסט, אלא אם כן יימצא מימון כדי להמשיך אותו וגם להמשיך להתקיים. אז תודה לכל הפטרונים, במיוחד ליוחאי בן עמי, אתם נהדרים ומחממים את לבי, אבל זה עניין של ביקוש, הצע והצורך לשלם חשבונות.

מי שרוצה להביע תודה והערכה יכול לעשות זאת גם באמצעות רכישת כוסות קפה, ספרים (אם כבר יש לכם כל כתבי תע"ג – אפשר לקנות לחברים או להמליץ להם לרכוש), ולהמליץ עליי להרצאות למסגרות עתירות תקציב, דרך אנסטסיה – אצלי – הרצאות עם ערך.

בין 3-15 בנובמבר אני יוצאת עם קמפיין הדסטארט לשלושה קורסי העשרה בנושאי איראן ובלשנות (איראן הטרום אסלאמית, בלשנות 101, מהנעשה באיראן). הקורסים יתקיימו ביער הקקאו בירושלים, ויועברו לתומכי המדרגות הרלוונטיות גם ביו-טיוב פרטי ובפייסבוק בקבוצה סגורה. אם אתם רוצים לקבל הודעה בתחילת הקמפיין, אתם מוזמנים למלא את שמכם ואת דרך ההתקשרות המועדפת ב-bit.ly/mitanyenim, ונודיע לכם כשהקמפיין עולה, כדי שלא תפספסו אותו.

 

השיר של קיוסק

בחרתי, כצפוי, שיר שכולל את השם סחר (שחר). התלבטתי בין שני שירים – אחד שהיה ממש לא מזמן ואומר שהלילה חלף אך השחר לא הגיע, לבין אחד שהיה כבר כמה וכמה פעמים, ומדבר על כך שמהלילה עד  השחר הגיעו קולות וידוא ההריגה מגג בית הספר רפאה. זה מה שבחרתי בסוף:

(כי השני היה בפרק הקודם)

תקציר הפרקים הבאים:

קבעתי עם ד"ר אמילי לנדאו מה-INSS שנריב פעם אחת כמו בני אדם בלי לחץ הזמן שתמיד יש לנו בתוכניות טלוויזיה ורדיו, וניתן לכם להאזין. זה יהיה פרק שיוקלט בסמוך מאוד לעלייתו, כי נדבר גם על אקטואליה בוערת, ואני מקווה שזה יהיה פרק 56.
בפרק 57 נשוחח באנגלית עם דיוויד ניסן, שפגשנו כבר בפרק 7. הפעם נעשה פרק יותר אישי, על ילדותו באיראן, על הקהילה העראקית באיראן, ועל פעילות בניית הגשרים שלו היום, שמתמקדת בעיקר בהנגשת איראן לישראלים.
בפרק 58 נפגוש את שירלי שמסיאן, אושיית תקשורת ורשת ישראלית שאתם מכירים רק אם אתם דוברי פרסית. גם איתה נשוחח על ילדותה באיראן ועל פעילות בניית הגשרים שלה, אבל בעברית (ואני מבטיחה שזה ייצא שונה!)
בפרק 59 אני משוחחת באנגלית עם פרופ' שלום גולדמן מאוניברסיטת מידלברי על המשורר הנמכר ביותר בארה"ב. כבר הקלטנו ויצא מהמם, לדעתי (פטרוני 12$ ומעלה כבר יכולים להאזין לפרק הלא ערוך, עם השיעולים שלי באמצע, כי שלום היה בארץ רק כמה ימים) יכולים לנחש איך זה קשור לאיראן?
פרק 60 הוא ציר הזמן 4 עם אורי גולדברג. עדיין לא סגרנו על שפה, ומן הסתם יהיו לנו מיליון דיגרסיות..
ופרק 61 הוא פרק מיוחד באנגלית במבטא ישראלי עם ד"ר אילן אבקסיס על מלחמת איראן-עראק (עוד מהזמן שהייתה מלחמת בבל-פרס, ואף קודם לכן)

אני לא יודעת מה יהיה מספרו של פרק היומולדת שלי, אבל כבר הקלטתי אותו עם ד"ר רונה טאוזינגר, ויצא מהמם. על חג'אב ומעשה תמר.

מחשבה אחת על “פרק 55 | סהר אזרפרד בונה גשרים בטלגרם

תגובתך