פרק 24 | דברים נפלאים קורים כשמפסיקים לעשן – פרק משותף עם "קטעים בהיסטוריה"

היום, ה-1 בחודש מֹרְדָאד שנת 2577 לעליית כורש הגדול, 1397 להג'רה של מחמד, אנחנו גאים ומתרגשים לארח באולפני פודקסטיקו לא אחר מאשר ההיסטוריון הציבורי, מספר הסיפורים האמיתיים ובעל הפודקסט האלמותי קטעים בהיסטוריה – קבלו את יובל מלחי!

קטעים בהיסטוריה, איראניום מועשר, מרד הטבק, הפסקת עישון

דיברנו על טבק, ובפרט על שינויים היסטוריים מרחיקי לכת שקרו כאשר אומות שלמות הפסיקו לעשן. חבל שאין לנו חסות של איזה מכון להפסקת עישון…

פרקים שהזכרנו מתוך "קטעים בהיסטוריה"

קטעים בהיסטוריה – נרגילות בארץ ישראל

פרק 174: קפה, חשיש, פיראטים ומגיפות – על החיים בא"י לפני 300 שנה – חלק 1 (הורדה)

פרק 176: קפה, חשיש, פיראטים ומגיפות – על החיים בא"י לפני 300 שנה – חלק 2 (הורדה)

פרק 177: קפה, חשיש, פיראטים ומגיפות – חלק 3 (הורדה)

פרק 179: קפה, חשיש פיראטים ומגיפות – חלק 4 (הורדה)

פרק 197 – קפה, חשיש ופיראטים – חלק חמישי ואחרון (הורדה)

הפרק על ליאונרדו דה-וינצ'י, שבו מוזכר גם צ'זרו בורי, הבן החורג של האפיפיור שרצח את אחיו: לאונרדו דה וינצ'י – האדם הסקרן בהיסטוריה – חלק 4

עישון זה בריא?

פרסומת לסיגריות עם רופא מתוך חזרה לעתיד

(מוזר, מצאתי גם סרטון שאומר שזה נערך החוצה מהסרט, אבל אני זוכרת את זה בסרט!)

וגם בעתיד, מתוך "ישנוני" של וודי אלן.

מחקרים על אלצהיימר ועישון, שאין לנו מושג מי מימן:

https://www.parkinsons.org.il/%D7%A4%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%A0%D7%A1%D7%95%D7%9F-%D7%A2%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%9F/

https://www.ipa-online.org/news-and-issues/recent-advances–smoking-and-cognitive-functioning-the-dilemma

Nicotine, in contrast, has positive effects on certain cognitive domains. Nicotine is structurally similar to acetylcholine and has been shown to improve cognitive functioning, possibly through stimulation of both α4β2 and α7 nicotinic receptors, which are essential for memory functioning. Decreased nicotinic activity in the hippocampus and amygdala may impair memory function.

פרקי "איראניום מועשר" ו"איראן בקטן" שהזכרנו:

פרקים שמזכירים את השושלת הצפוית:
פרק 15 – שיעים ונהנים עם אורי גולדברג
פרק 17 – 100 שנים של מהפכות – ציר זמן 

ב"איראן בקטן" הזכרתי את שאה עבאס הצפוי בטיול לגשר 33 הקשתות באצפהאן.

פרקים אחרים של איראניום מועשר שהוזכרו:

פרק 23 על השפה (בכלל ובהקשר הגיית האות ק' בפרסית)

פרק 22 על השיעה עם אורי גולדברג (חלק 2)

פרק 21 – קרוסאובר עם הפודקאסט של התנ"ך של ד"ר ליאורה רביד ודברי הימים של ד"ר אילן אבקסיס. 

השושלת הקאג'ארית הוזכרה ביותר פירוט בפרק 17 (ציר הזמן 2), 

והייתה שם גם התייחסות למרד הטבק (< הקישור כאן הוא לפרק על מרד הטבק באיראן בקטן, המיני-פודקאסט שלי ברדיו ת"א)

נפוזופוביה:

מאמר (בעברית) שכתבתי ב-Persian Gulr Observer

וידאו – למה המסגדים ריקים?

וביו טיוב:

עוד כמה דברים שהבטחנו:

הפודקאסט של האסירים

מקדש הפייסבוק – העבודה של הסטודנטית מאיה אטינגר משנקר – אין לינק

הבטחנו לבדוק: 1 ליש"ט ב-1892 שווים 122 ליש"ט של היום. חצי מיליון ליש"ט של אז זה 61,000,000.00 של היום.

מפה דינמית המראה את איחוד איטליה

על האטימולוגיה של שחמט, מתוך הבלוג שלי "עברית וחיות אחרות" (עידוק המציא את השם, גם את איראניום מועשר).

Google Home – דמו מגניב

הסרט פרידה של אצע'ר פרהאדי 

תאג' אלסלטנה – בתו של נאצר א-דין שאה קאג'אר (נקדיש לה פרק!)

כשיובל דיבר על רוב הערים חשבתי על אוכל, אבל כשהוא קרא למילאנו מילאן, אז חשבתי:

פרופסור מירי עמית על איך אנשים מכמתים וסופרים – מדידת מרחק בסיגריות ובירה

השיר של קיוסק שבחרתי לתוכנית זו נקרא "פחם טוב, חבר רע" והוא מדבר על מגיפת הסמים. פחם טוב (לנרגילה) וחבר רע זה מה שצריך כדי להתמכר לסמים.

אהבת? רוצה להביע את הערכתך?

אז קודם כול, אני מזמינה אותך לחבב את הדף איראניום מועשר – הפודקאסט בפייסבוק, ואף להצטרף לאיראניום מועשר – הקבוצה ולהשתתף בקבלת החלטות מהחלטות שונות.

אם אהבת, אני מרשה ואף מעודדת אותך לשתף עם איזו מילה טובה. אם לא אהבת – אפשר לשתף גם עם איזו מילה רעה, פרסום זה פרסום. ומי שרוצה להביע את הערכתו לכל מה שאני עושה בשבילכם, יכול לעשות זאת במגוון דרכים: לרכוש ספרים של הוצאת זרש, ולעודד את חבריו לעשות כמוהו. יש לנו שני ז'אנרים עיקריים – ספרי חנונים וספרי בישול טבעוניים. חלק מהספרים שנמכרים באתר הם לא של ההוצאה, אבל זו עדיין דרך להביע הערכה… אפשר ומומלץ גם להמליץ למנהלת הרווחה הקרובה אליכם או לוועד העובדים שלכם לרכוש מאיתנו ספרים או שוברים כמתנות חג ויומולדת. אפשר לשלב עם שוקולד של יער הקקאו.

הדרך השנייה היא להזמין אותי להרצאות למסגרות שמשלמות היטב, והדרך השלישית היא פשוט לקנות לי קפה. תודה לאלה שכבר קנו לי קפה – היה טעים, מעורר ומחמם-לב!

ולשבוע הקרוב בלבד – קמפיין בזק בהדסטארט

ממחר 24-31.7.2018, יש לי קמפיין בזק בהדסטארט לצורך הפקת פודקסט פוקח עיניים בשם "את לא מקרה מייצג", שיביא שיחות עם פונדקאיות, עם הורי פונדקאות כולל חד מיניים, עם ילדי פונדקאות וילדים של פונדקאיות – כי ממש מעצבן אותי מה שקורה ברשתות החברתיות בימים האחרונים, וגם בתקשורת, באופן חלקי. החלטתי לא לערבב אותו עם איראניום מועשר אלא לעשות סדרה נפרדת, כי זה החיים האישיים שלי ולא קשור לחיי המקצועיים חוץ מזה שהאבא היה פרסי. אחרי כל הקרדיטים וכו' אני אביא שיחה שלי עם יעל דן מגלי צה"ל (הקישור הוא לאייטם המלא, כולל מרואיינים אחרים בנושא פונדקאות להט"בית) במקום תקציר הפרקים הבאים.

אז לתמיכתכם אשמח! זה הקישור, שיהיה פעיל החל ממחר: פודקסט בנושא פונדקאות. הוא יהיה בו זמנית בפרויקטים חדשים ובעומדים להסתיים, אשמח אם תביאו אותו גם לפופולריים! לשתף ברשתות החברתיות רק אחרי שעוברים את ה-20%, תודה 🙂

תקציר הפרקים הבאים

במקום תקציר הפרקים הבאים – לפני יעל דן – אני קוראת מייל ששלח אליי ינבוט ספקטור, ואשמח אם תתייחסו לכך בתגובות שלכם או בקבוצת הפייסבוק של מאזיני הפודקסט. רק אומר שכבר הפרק הבא הוא שינוי ממה שהבטחתי בשבועות הקודמים…

באיזשהו מקום הצטערתי שהאזנתי לחלק הזה של הפודקאסט. כמאזין, לפודקאסט שלך ולפודקאסטים בכלל, אני אוהב לצפות לפרק החדש כאשר אני לא יודע מראש במה הוא יעסוק. יש איזו חדווה בלגלות במה עוסק הפרק החדש רק כשהוא צף בפיד כפרק שניתן להאזין לו באופן מיידי.
כאשר יש נושא שבאופן מסורתי (וכנראה לגנותי) פחות מעניין אותי, אם אני יודע מראש שיהיה אודותיו פרק, אז זה יגביר את ההתנגדות שלי להאזין לפרק אודותיו, כי יש לי על פניו מספיק זמן כדי לספר לעצמי כמה נושא X לא מעניין אותי. אם לעומת זאת חיכיתי כל השבוע לפרק, ורק כשהוא יוצא גיליתי שהוא עוסק בנושא שאני פחות מתחבר אליו, גדל הסיכוי שאאזין לו לעומת המצב הקודם, כי… בכל זאת, חיכיתי לפרק חדש ו"זה מה יש" אז "בוא ניתן צ'אנס". ואז כמובן מרוויחים כי הרבה פעמים מגלים שנושא X דווקא מאד מעניין.
יש מצב שאני מייצג דעת מיעוט וכו', כמובן.

אתם מוזמנים לכתוב לי עוד הצעות ובקשות. אם נהניתם – הפיצו לכל עבר. ביקורת בונה תתקבל בשמחה בפרטי ותילקח בחשבון. שוב תודה על הקפה, על ההרצאות, על רכישת הספרים, ורק השבוע – על תמיכתכם ב"את לא מקרה מייצג".

ועד הפעם הבאה – ח'דא חאפט'!

תוייגו:

6 מחשבות על “פרק 24 | דברים נפלאים קורים כשמפסיקים לעשן – פרק משותף עם "קטעים בהיסטוריה"

  1. פיני הגיב:

    שלום תמר!

    מצאתי את הפודקסט שלך לפני כשבוע דרך הפרק הזה והספקתי לעבור כמעט על כל הפרקים. תודה על גילוי עולם תרבותי לא מוכר ומהפנט!
    אישית, אני מאד חובב גם היסטוריה וגם בלשנות, שפת אם שלי היא רוסית, וחוץ מעברית ואנגלית, למדתי צרפתית (סתם כי זה נשמע יפה וגם בתרבות הרוסית נחשבת שפה "אצילית") וקצת התחלתי ללמוד ערבית (עדיין מבטיח לעצמי למצוא מישהוא שיעזור לי להמשיך…), אך בפרסית לא נתקלתי עד היום. הופתעתי לגלות מילים מפרסית לא רק בעברית (מה שהיה די מובן היסטורית), אבל אפילו ברוסית. חלקם אפילו לא "הושאלו"' כמו למשל "שאטיור" – אוהל מהודר, אלא פשוט נשארו מ"האב הקדמון", כמו "בוג" – אלוהים ו "ראי" – גן עדן. מצאתי אפילו ברשת רשימה של 240 מילים שעברו מפרסית לרוסית – חלקם דיי מפתיעים, כי היום זה כבר רוסית קדומה שנשארה באגדות או פתגמים, והמילים נתפסות כ"מקוריים" מאד, כמו – ארשין (יחידת אורך רוסית קדומה), או "קאפטאן" – בגד עליון שהיו לובשים ה"בוייארים", אצילים רוסים לפני 300-400 שנה.

    בנוסף לתודות ותשבחות רציתי קצת להעביר ביקורת בונה. לי אישית קשה לעקוב אחרי חלק מהפרקים, במיוחד כשאת מארחת אנשים אחרים וזאת בגלל שחלק ניכר מהזמן אתם מדברים על דברים לא קשורים, ואז מישהוא נזכר "בדרך אגב" בקטע היסטורי או מיתוס, ואז שוב "small talk", ואז קטע אחר שלא ברור תמיד איך מתקשר לקודם… אולי זה ראש המהנדס שלי, אבל חסר לי מבנה וסדר. מבחינת "צפיפות מידע" וסדר נבדלו לטובה הפרקים על "ציר הזמן" וגם הפרק על השפה הפרסית, למרות שאני מניח ש"הרצאות" כאלה אולי קצת יותר קל לסדר מהפגשות עם תרבות בכלל או חיים פוליטיים עכשויים. גם על השיעה נהנתי לשמוע.

    לסיום, רציתי לתת את הקישור הזה: https://humus.livejournal.com/tag/%D0%98%D1%80%D0%B0%D0%BD

    זה חיתוך בנושא איראן של בלוג שמכיל בעיקר צילומים היסטוריים של מקומות ואנשים באיראן. זה ברוסית, אבל אפשר לתרגם עם גוגל אם התאורים הקצרים יעניינו אותך.

    שוב תודה, ובהצלחה,

    פיני.

    • podcast_201qbq הגיב:

      תודה 🙂
      אכן בפרקים שאני כותבת מראש ומקריאה יותר קל לשמור על סדר וצפיפות מידע…
      יש עוד הרבה מילים משותפות בין פרסית ורוסית, גם משאילות (לשני הצדדים) וגם כי הענף ההודו-איראני והענף הבלטו-סלאבי קרובים יותר אחד לשני מאשר לענפים המערביים יותר.
      אני משתדלת לא לסמוך על תרגום גוגל, בשביל תיאורים קצרים למדתי קצת רוסית, קצת בכיתה וקצת בעצמי, עד לרמת פטור באוניברסיטה 🙂

  2. פיני הגיב:

    אופס, איכשהו שכחתי שאני מתכתב עם בלשנית…
    רציתי לספר קוריוז מעניין (אני מקווה) שקשור לסיפור שלך על שאילת מילים מפרסית לעברית – אם זה שפה גבוהה זה מאמצעית, וכו'. אני עליתי ארצה בגיל 12, ובסוף התיכון הייתי יכול לבחור באיזו שפה להיבחן בפסיכומטרי – רוסית או עברית. וגיליתי להפתעתי, שחלק השפה בבחינה ברוסית די קשה לי, למרות שכל השנים בבית אצלינו דיברו רוסית – וזאת כי היה חסר לי אוצר מילים ופתגמים שאמור להרכש מספרות קלאסית רוסית שעליה קצת דילגתי עם כל העלייה והקליטה (השתדלתי להשלים את הפער מאוחר יותר:). אבל ההפתעה הכי גדולה היתה שחלק השפה בבחינה בעברית היה לי הרבה יותר קל! וזאת בגלל שעורכי הבחינה ניסו לרוב להכשיל את הנבחנים במילים, מושגים ופתגמים "ספרותיים" ומשפה גבוהה, ואלו נחלקו לשתי קבוצות: או שהם היו בלועזית, ולרוב מובנות בגלל הרוסית שלי, או שהם היו מתקופת המשנה והתלמוד ולרוב בארמית, שהסתדרתי איתם לא רע בגלל שסיימתי תיכון דתי. כלומר הבחינה ברמת השליטה בעברית בכלל לא היתה כל-כך בעברית…
    (בסוף בחרתי ברוסית בגלל הבדלים במהירות הקריאה, וכנראה צדקתי)

תגובתך