פרק 30 | הזירה הפנימית באיראן – מתוך כנס המרכז למחקרי ביטחון לאומי

היום, ה-19 בשהריוור 2577 לעליית כורש הגדול, 1397 להג'רה של מחמד, יש לנו פרק אקטואלי ועם זאת ירוק-עד, לפחות כל עוד הרפובליקה האסלאמית על כנה עומדת. אנחנו נשמע תיכף הקלטה של מושב שהשתתפתי בו בכנס "איראן-ישראל: בדרך לעימות או שינוי?", של המכון למחקרי ביטחון לאומי. זה כנס שיש שתי דרכים לקרוא את שמו, אני לא יודעת למה הייתה הכוונה. למושב שלנו קראו "הזירה הפנימית – חוזקות וחולשות: האם קיימת סכנה ליציבות המשטר?"

הנה תמונה של המושב שלנו, עם היו"ר אל"מ (מיל.) אלדד שביט, פרופ' מאיר ליטבק, ד"ר רז צימט שאתם כבר מכירים, ואנוכי שנראית כמו כורסה עם החולצה הזאת, אבל לפחות כורסה שמתאימה לצבעי לוגו ה-INSS.

איראן - הזירה הפנימית, המרכז למחקרי ביטחון לאומי

מימין לשמאל: ד"ר תמר עילם גינדין, ד"ר רז צימט, פרופ' מאיר ליטבק, אל"מ (מיל.) אלדד שביט

This episode is available as a video with English translation.

למי שמאזין מהדפדפן ואין לו כוח לגלול עד למטה:

הנה תוכנית הכנס (מקליקים עליה ומגיעים לגלריית הווידאו של כל המושבים עם תרגום סימולטני לאנגלית):

זמן זו מילה פרסית אבל הקונספט זר.

מערכת היחסים הבעייתית שלי עם זמן (לא בתור קטגוריה של פועל, זה דווקא אחלה) היא מן המפורסמות. יש אפילו דבר כזה שנקרא GMT – Gindin Meantime, אבל הפעם דווקא הגעתי 7 דקות לפני הזמן הנקוב לתחילת המושב, והמושב התחיל 10 דקות מוקדם יותר! נו טוב.

את הווידאו העביר לי עומר עינב, מנהל אתר ה-INSS ועורכו, תודה רבה!

יש הד, כי זה השמע הוא מהווידאו של האולם ולא ממערכת ההגברה, אבל בסקר שערכתי בקבוצת הפייסבוק של הפודקסט נבחר פה אחד ההד על פני הצליל המתכתי מעט של הסרת רעשים.

תודה גם לרותי פינס, דוברת ה-INSS שהרשתה לי לפרסם את המושב כפרק בפודקאסט, ולכל העושים במלאכה. ולהמונים שגדשו את האולם ולאלה שלא הצליחו להיכנס לאולם וראו בחוץ על מסך, ולאלה שלא יכלו בכלל להגיע לת"א וראו בבית בשידור ישיר.

פותחת את הכנס סימה שיין, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). מנחה הפאנל הוא אל"מ מיל. אלדד שביט, גם הוא מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, והדוברים הם לפי הסדר – פרופ' מאיר ליטבק, ראש מרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת ת"א, ד"ר רז צימט שאתם מכירים אותו ואת שלל שיוכיו מפרק 12, ואני הכורסה קטנה.

הכנס הזה של ה-INSS, כמו כנסים רבים אחרים של המכון, היה פתוח לקהל הרחב. אתם יכולים לראות את סיכום הכנס ואת המושבים האחרים, לעקוב אחרי הכנסים האחרים, לראות את סרטוני הווידאו מהכנס הזה ומכנסים קודמים. מוזמנים לבקר גם באתר המכון – inss.org.il, לעקוב בפייסבוק אחרי המכון למחקרי ביטחון לאומי, ולעקוב בטוויטר אחרי ה-INSS בטוויטר – בעברית INSS_hebrew  ובאנגלית INSSIsrael.

השיר של קיוסק

בחרתי בשיר בשם מאה-י נו, זה יכול להיות "חודש חדש", כי תשרי וזה, אבל זה כנראה "ירח חדש", כי אומרים שהוא הציץ, או הוציא את ראשו והחווה ישֵׁנה. והרוח הכללית של השיר מתאימה לאופטימיות של כל המושב…

ענייני מנהלה והבעת הערכתכם

שתפו את הפרק בבקשה! אם אהבתם, אתם מוזמנים לשתף עם איזו מילה טובה, ואם לא אהבתם – שתפו עם איזו מילה רעה, פרסום זה פרסום.

אני מזמינה אתכם גם לחבב את הדף איראניום מועשר – הפודקאסט בפייסבוק, ואף להצטרף לאיראניום מועשר – הקבוצה ולהשתתף בקבלת החלטות מהחלטות שונות. אני עושה סקרים כל הזמן…

מי שרוצה להביע את הערכתו לכל מה שאני עושה בשבילכם, יכול לעשות זאת במגוון דרכים: לרכוש ספרים של הוצאת זרש, ולעודד את חבריו לעשות כמוהו. יש לנו שני ז'אנרים עיקריים – ספרי חנונים וספרי בישול טבעוניים. חלק מהספרים שנמכרים באתר הם לא של ההוצאה, אבל זו עדיין דרך להביע הערכה… אפשר ומומלץ גם להמליץ למנהלת הרווחה הקרובה אליכם או לוועד העובדים שלכם לרכוש מאיתנו ספרים או שוברים כמתנות חג ויומולדת. אפשר לשלב עם שוקולד של יער הקקאו.

הדרך השנייה היא להזמין אותי להרצאות למסגרות שמשלמות היטב, והדרך השלישית היא פשוט לקנות לי קפה, תודה לאלה שכבר קנו לי קפה – היה טעים, מעורר ומחמם-לב!

תקציר הפרקים הבאים

זכרו! כל תוכנית היא בסיס לשינויים!

הפרק הבא, פרק 31 (17.9) יהיה הפרק המשותף עם הפודקסט של התנ"ך עם ד"ר ליאורה רבידועם דברי הימים של ד"ר אילן אבקסיס על אחשוורוש. בזכות החופשה בסוף הצלחתי שזה יהיה פרק שמסתיים ב-1, יאי!

פרק 32 (24.9) הוא קרוסאובר עם היסטוריה גדולה בקטנה. זה עקרונית שיחה חופשית, אבל אני מקווה שנדבר הרבה על נסיכות קאג'אריות.

פרק 33 (1.10) יהיה הפרק הנכסף על יהודי איראן, עם פרופ' דוד ירושלמי. לא אקטואליה, רק היסטוריה! יש שרשור שאלות בקבוצת הפייסבוק, ואפשר לשלוח גם בפרטי עד 17.9, שאז אנחנו מקליטים.

בפרק 34 (8.10) נשוחח עם ארש לויאן, הידוע גם כ"גיא" מאז שהמורה מחקה את שמו, על ספר השירים שלו שרוכים, על ילדותו באיראן ועל זהות איראנית בארץ ישראל.

פרק 35 (15.10) יהיה שיחה עם פרופ' שלום גולדמן מאוניברסיטת מידלברי בארה"ב, על מערכת היחסים הלא אידיאלית בין הרפובליקה האסלאמית למיסטיקה שיעית.

בפרק 36 (22.10) נדבר שוב עם ד"ר אורי גולדברג (תודו שהתגעגעתם! אני התגעגעתי), הפעם על החוקה האיראנית לדורותיה.

פרק 37 (29.10) יהיה סוף סוף העדכון עם מעיין אשכולי מהתקדמות הרומן ההיסטורי המתפתח שלנו "המלכה". אני מקווה שזה יהיה לרגל השקת קמפיין ההדסטארט שלו, כי אם לא – זה אומר שהחלק הראשון של הטרילוגיה ייצא רק ב-2020… בינתיים אתם יכולים לקרוא על ההתקדמות בקבוצת הפייסבוק הסגורה של הספר: המלכה – רומן היסטורי.

ועוד בקנה

יש לנו שיחות עם שי סקונדה מתחום האיראן-תלמוד (גם נדחתה כמה פעמים);
עם רובי נמדר על השירה הפרסית, שאותה גילה בגיל 22;
שיחה עם מספרת הסיפורים עדנה קנטי על משפחתה המתועדת בספרה "אהבה וצרות אחרות";
עוד שיחה עם יסמין שלום מוטהדה על נשים איראניות חזקות;
שיחות עם אנשי תקשורת ישראלית בפרסית כמו נויד טוביאן, שירלי שמסיאן ואולי אפילו מנשה אמיר;
קרוסאובר עם הפודקאסט "שרת התרבות", של עידו קינן, שנדחה כי יש לו 20 פרקים מוקלטים שהוא צריך עוד לערוך;
נדבר גם עם אמן הלחימה חשי אזאד (או בשמו האוסטרלי – קאשי אזאד), שהפרק איתו נדחה פעם אחת מסיבות לוגיסטיות ופעם שנייה מסיבות טכנולוגיות. סעעעעעעעעעמק. הפרק הזה יהיה באנגלית;
השגתי גם הסכמה מדיפלומט זר שמוצב בארץ ושירת קודם באיראן, פרטים כשנסגור תאריך.

אתם מוזמנים לכתוב לי עוד הצעות ובקשות. אם נהניתם – הפיצו לכל עבר עם איזו מילה טובה. לא נהניתם? הפיצו עם מילה רעה, פרסום זה פרסום. אה, כן. וביקורת בונה תתקבל בשמחה בפרטי ותילקח בחשבון.

תגובתך