אמאם אמד – האמאם (ח'מיני) בא | טעימה מתוך העשרת פטרונים 002

רגע! מאזיני איראניום מועשר, אל תלכו! לא פרסמתי את הפרק בטעות, אתם מקבלים ממנו רק טעימה, והפטרונים מקבלים שעה פלוס!
(לבאים מהעמוד הראשי: כדאי לכם להקליק על כותרת הפרק, בגוף הפוסט יש קופון שווה לספר שווה)

חומייני המהפכה האסלאמית איראן

ארבעים שנה לפני הקלטת שורות אלה, איראן הייתה בשיאו של תהליך היסטורי שספק אם מישהו חזה שיגיע למה שהגיע. השאה עזב את איראן ב-16.1.1979, ח'מיני נחת ב-1.2, וב-11.2 הוכרז על ניצחון המהפכה. כך התחלתי את הפרק שהקלטתי היום באיראן בקטן, ומה שעשיתי עכשיו זה פחות או יותר להתבסס עליו, להרחיב את האמצע ולהוסיף בסוף היילייטים מהנאומים של הנשיא חסן רוחאני מהשנה ומשנה שעברה, וכמובן סקירת עיתונות מדהה-י פג'ר.

מה זה דהה-י פג'ר? ולמה האיראנים קוראים לה דהה-י זג'ר?

אוי, אני מרגישה עכשיו כמו מישהי שנתנה כותרת בוואינט. סליחה. בכל אופן, התשובה כמובן בגוף הפרק

 עניניי מנהלה וזה

קודם כול ולפני הכול: בפרק אני ממליצה בחום על הספר עת לבגוד של רצ'א כהלילי בהוצאת סלע מאיר, שנותן תמונה מאוד יפה גם של לפני המהפכה, גם של המהפכה עצמה וגם של מה שקרה אחר כך. ספר שמומלץ להתחיל בשבת בבוקר (גרושים: בסופ"ש שהילדים לא אצלכם), כי אי אפשר להניח אותו שנייה בצד. אני לא מקבלת אחוזים או משהו, רק סיפוק שהמלצתי לכם על משהו טוב 🙂
אז ביקשתי מרותם סלע קופון למאזיניי, וקיבלתי את זה: Gindin20, להנחה של 20% בקניית הספר מאתר ההוצאה.

ועכשיו אליי…

אני מקווה שאחרי הטעימה תרצו גם להפוך לפטרונים. מה שצריך לעשות הוא ללכת ל- www.patreon.com/thamar, לבחור לכם מעגל תמיכה, החל מדולר אחד, ולשמוע את כל הפרקים. לפי מדרגת התמיכה תוכלו גם לקבל גישה לפוסטים, גישה לחומרי הגלם באודיו מיד אחרי שאני מקליטה, גישה לווידאו לייבים של ההקלטות, ופגישות חודשיות בסלון של תמר.
ומי שעדיין לא החליט אם הוא רוצה להיות פטרון, יכול לשמוע החל ממחר ב-16:00 חלקים נבחרים מהפרק. ואני מזכירה לכם שאמנם באופן עקרוני, הקטע של פטריאון זה הבעת תמיכה באמן, והצ'ופרים הם הבעת תודה של האמן לפטרוניו (כמו משוררי החצר שכתבו שירי הלל למלכים ולאצילים שנתנו להם כסף) אבל אפשר להסתכל על זה ממקום צרכני, כמו מעין "מנוי" לתכנים. ואז עקרונית יש אפשרות ל"תקופת ניסיון":

הפטריאון שלי מוגדר כתמיכה חודשית עם חיוב ב-1 בכל חודש.
לא בדקתי, אבל נראה לי שככה בעצם יש אפשרות ל"תקופת ניסיון":
מכיוון שהגדרתי את החיוב לפטרונים חדשים ב-1 בחודש הבא (אפשר להגדיר מיידי או ממועד החיוב הרגיל הבא). זה אומר שאתם יכולים להצטרף כפטרונים, אפילו בדולר אחד, לקבל מיד חשיפה לתכנים של המעגל שבחרתם (אם הבנתי נכון, זה 5 *פריטים* אחורה, כך שבעצם בכל מעגל תמיכה יש פחות *זמן* אחורה), ואם ראיתם שזה לא שווה את הדולר בחודש (או 3 או 12 או 24 או 48 או 93), אז לבטל לפני ה-1 בחודש הבא.
אמרו לי בפרטי שהצבתי רף מאוד גבוה לפרקי הביניים, אז אולי שווה לשפוט בעצמכם ?

מה זה פטריאון?

פטריאון זה סוג של מימון המונים, אבל במקום פרויקט זבנג וגמרנו – זו תמיכה קבועה ביוצר – אפשר להגדיר חודשי או פר יצירה (סיפור, תוכנית, שיר, קליפ – כל יוצר בתחומו). מכיוון שאני עושה כל כך הרבה דברים, חודשי נראה לי יותר נכון. זה כמו שבימי הביניים היה לאמנים פטרון וכך הם יכלו להקדיש את זמנם לאמנות – אבל במקום פטרון אחד שנותן מלא כסף (וקשה למצוא אותו והוא גם עשוי להתערב בבחירות האמנותיות) יש הרבה פטרונים שכל אחד תומך כפי יכולתו, ומקבל תשורה לפי המדרגה שבחר.

התמיכה – והגישה לפרקי הביניים – מתחילה מדולר אחד, ואחר כך בכפולות של קפה (לפי התעריף של buy me coffee. אשמח מאוד אם תכוונו אותי לבית קפה שמוכר הפוך גדול על סויה בתעריף הזה…). התמורות שנוספות בכל מעגל ומצטברות, הן: גישה לפוסטים עם תמלול פרקי הביניים, גישה לחומרי הגלם, אפשרות צפייה בווידאו לייב של ההקלטה [הזמנים לא קבועים] תודה לפחות פעם בחודש באיראניום מועשר אלא אם תבקשו מפורשות שלא, ופגישות פעם בחודש ב"סלון של תמר", שיתקיים פעם בכפר סבא ופעם בירושלים.

אז הספירה הרציפה של פרקי איראניום מועשר ממשיכה בפרקים לכווווווווווווווווולם, שעולים פעם בשבועיים, ובשבועות שבין לבין יהיו פרקים מוגבלים לפטרונים, שכל אחד מהם מקבל לינק לפיד אישי ברגע ההרשמה. אלה יהיו פרקים שלי לבד באולפן, בלי אורחים. כמו כל הפרקים שלי לבד באולפן, פרקי הביניים הם יותר קצרים, פטרוני "קפה בחודש" ומעלה יכולים לראות את הפוסט המצורף, פטרוני "קפה בשבוע" ומעלה זוכים לשמוע את הסאונד הלא-ערוך ברגע שהוא מוכן, ופטרוני "קפה לפרק" ומעלה זוכים גם לראות אותי מקליטה אותו בווידאו לייב.

וכרגיל, אתם מוזמנים לעשות לייק, לדרג ולכתוב review ב- איראניום מועשר – הפודקאסט, להצטרף לאיראניום מועשר – הקבוצה ולהצטרף לדיונים ולהשפיע. אשמח כמובן שתקנו ספרים מהוצאת זרש, ואם כבר קניתם – עכשיו בדיוק העונה להמליץ לחבריכם על מגילת אסתר מאחורי המסכה! (הנה לינקים לדוגמיות בעבריתובאנגלית למתלבטים). עוד ישמח אותי שתסדרו לי הרצאות במסגרות שמשלמות היטב (אבל ממש היטב), שתתמכו בפטריאון אם אתם מעוניינים גם בתכני הביניים, ותקנו לי קפה אם אתם לא רוצים להתחייב לאורך זמן (נכון שגם פטריאון אפשר להפסיק, אבל כולנו יודעים שלהפסיק דורש הרבה יותר מאמץ מאשר לא להמשיך).

השיר של קיוסק

בחרתי את השיר חאג'י יאדת הסת – חאג'י האם אתה זוכר, למרות שכבר היה פעמיים ולמרות שהוא אולי יותר מתאים לפרק הבא. זאת מכיוון שבפרקי הביניים אני גם מפרשת ומפרשנת את מילות השירים, והיה חשוב לי לתת גם את הערך הזה… אז נראה מה אעשה בפרק הבא, אולי את מכתב למפקד. בשני השירים יש רפרנס למהפכה ואז למלחמה. והנה הוא עם התרגום אבל בלי הפרשנות:

תקציר הפרקים הבאים!

פרק 49 (11.2) עולה ביום 40 השנה לנצחון המהפכה האסלאמית. נדבר בו עם רותי פרידל על השאלה – איך ח'מיני הצליח לעבוד כל כך טוב על המערב?!

פרק ביניים – 18.2 – ננוח מכל החגיגות, האירועים והציונים עם איזה פרק בלשני לפטרונים בלבד, נראה לי שמבוא לפונולוגיה, בעקבות שאלתו של יוחאי.

פרק 50 (25.2) הוא שוב פרק עגול וחגיגי, אפילו יותר מ-40! כרגע מסתמן שהוא יהיה ציר הזמן 3 עם ד"ר אורי גולדברג חביב הפודקאסט, אבל זה עדיין לא סגור! אתם מוזמנים להמשיך ולהשפיע בקבוצת הפייסבוק שלנו!

פרק ביניים (4.3) מכיוון שהפרק קרוב ליום האישה, אביא לפטרונים ציטוטים נבחרים מיומני הנסיכה הקאג'ארית תאג' אלסלטנה. היא מרתקת, מזעזעת, ותמימה נורא!

פרק 51 (11.3) יהיה כמובן קרוסאובר עם דברי הימים, הסכת על המקרא והמזרח הקדום של ד"ר אילן אבקסיס, ואולי הפעם ד"ר ליאורה רביד כן תצטרף אלינו. נדבר על דריווש השלישי ואלכסנדר מוקדון.

פרק הביניים ב-18.3 חייב לעסוק באחד החגים החלים יומיים אחריו – פורים ונורוז – ראש השנה הפרסי. אולי בקשר ביניהם? לפטרונים פתרונים. מוזמנים לכתוב לי בפרטי מה מעדיפים.

פרק 52 (25.3) יהיה קרוסאובר עם קטע כלכלי, הפודקסט החדש של ד"ר אושי שהם קראוס, מבית "קטעים בהיסטוריה" של יובל מלחי.

פרק ביניים ב-1.4 חייב לעסוק בסיזדה בדר, החל באותו יום, או בשקר בדת איראן הקדומה. ואולי בסיור ערי הבירה, שאמור לצאת בדיוק שנה לאחר מכן?

בפרק 53 (8.4) נכיר את בן ציון יהושע, מחבר הספר "סימורג" וכל כך הרבה דברים מגניבים נוספים שקשה לי להחליט מה קודם (ובטח יהיו לנו כמה פרקים).

פרק ביניים ב-15.4

בפרק 54 (22.4) נשוחח עם אמן הלחימה האיראני-שוודי-אוסטרלי חשי אזאד, אני מאוד מקווה!

הו וואו, כשיורדים לפעם בשבועיים יש תוכנית לעוד המון זמן!

ועוד בקנה

יש לנו שיחות עם פרויז ווסוק, הצייר של השאה;

עם הפייטנית הנהדרת מורין נהדר;

עם פרופ' עמוס פרומקין מהחוג למדעי כדור הארץ על אדמת איראן. כלומר על אודות תופעות גיאולוגיות באיראן – מפחידות כמו רעידות אדמה, שקיעת אדמה ובולענים, וטובות כמו מערות מלח ועוד.

עם ד"ר שי סקונדה מתחום האיראן-תלמוד;
עם רובי נמדר על השירה הפרסית, שאותה גילה בגיל 22;
עם פרופ' שלום גולדמן מאוניברסיטת מידלברי בארה"ב, על מערכת היחסים הלא אידיאלית בין הרפובליקה האסלאמית למיסטיקה שיעית.
שיחה עם מספרת הסיפורים עדנה קנטי על משפחתה המתועדת בספרה "אהבה וצרות אחרות";
עם אופיר חיים נדבר על הגניזה האפגאנית.
עוד שיחה עם יסמין שלום מוטהדה על נשים איראניות חזקות;
עוד שיחה עם חנה ג'האן פרוז על מה שהיא תרצה…
עוד שיחה עם נויד טוביאן על תנועות התנגדות באיראן.
עם דני מוג'ה נדבר בעיקר על קולנוע איראני, אבל איך אפשר בלי כמה שירים על חשבון פשוט.
שיחות עם אנשי תקשורת ישראלית בפרסית כמו שירלי שמסיאן ומנשה אמיר;
קרוסאובר עם הפודקאסט "שרת התרבות", של עידו קינן, שנדחה כי יש לו 20 פרקים מוקלטים שהוא צריך עוד לערוך;
השגתי גם הסכמה מדיפלומט זר שמוצב בארץ ושירת קודם באיראן, פרטים כשנסגור תאריך.

מחשבה אחת על “אמאם אמד – האמאם (ח'מיני) בא | טעימה מתוך העשרת פטרונים 002

תגובתך