פרק 46 | מפגש מאזינים במלאת לנו שנה | בהנחיית ד"ר אילן אבקסיס

היום, 10 בחודש דֵי 2577 לעליית כורש הגדול, 1397 להג'רה של מחמד, אנחנו מציינים שנה לאיראניום מועשר! לפני שנה עלה פרק הפיילוט, שעוד קראו לו פארסקסט. לרגל האירוע התקיים ביער הקקאו בירושלים המפגש הראשון של מאזיני איראניום מועשר, בהנחיית ד"ר אילן אבקסיס, מדברי הימים – הסכת על המקרא והמזרח הקדום.

מפגש מאזינים איראניום מועשר יער הקקאו

הקלטנו ביער הקקאו אחרי שהוצאנו אגרסיות על פלטות שוקולד (מריר עם פירות יער ולבן עם מנגו) ונשנשנו את השברים. גוף ראשון לא כולל אותי ואת הקטוגנים בקהל…

הנה הפרק למדפדפים:

תמונות מיער הקקאו

המפגש נערך בשוקולטיירי הכי טובה בעולם ואחת המובילות בירושלים – יער הקקאו. הנה כמה תמונות אווירה שצילם המאזין המצטיין אחז ישראלי:

מפגש מאזינים

דיברנו על

הכי מוצלח שלי בבניית גשרים: וידאו ששלחתי ל-BBC פארסי מבת ים: צפייה משותפת במשחק איראן-פורטוגל. קיבל במצטבר בכל ערוצי ה-BBC (פייסבוק, אינסטוש, טוויטר, אתר) מעל חצי מיליון צפיות.

השמעתי בהשמעת בכורה את הגרסה הסופית של אי איראן – שאני שרתי (ואת החלק העברי – תרגמתי), וברק אולייר עיבד מוסיקלית וערך סאונדית. אם אני נשמעת כמו זמרת טובה – זה רק בזכות העריכה שלו. את הווידאו אעלה מתישהו בהמשך (אם יש לכם תמונות של דברים ישראלים/יהודיים באיראן, או דברים איראניים בישראל – אשמח לקבל בשביל הקליפ, ותגידו לי אם אתם לא רוצים קרדיט, כי ברירת המחדל היא כן לתת. במיוחד שלטי רחוב ושלטים של בניינים ועסקים עם שמות כמו כורש, הפרסים, אצפהאני, אבן סינא, עומר חיאם, פרדוסי וכו').

הנה האי איראן המקורי (עם וידאו משגע)

דיברנו על שקיעת האדמה באיראן:

שיוודים בכלל ושיווד המוסד הסגור בפרט (אין לינק, חפשו לבד אם אתם רוצים!)

ומאגר תמר – על האיראנים שביקרו לי במחשב.

פרקים שהזכרנו

פרק 16 – בוכארה, בלשנות ובשלנות עם מקס מלכיאל

השיחות עם סיאוש צפוי (חלק א וחלק ב)

ספיישל מונדיאל

הפיילוט שהשמענו ממנו חלק עלה עוד לפני מפגש המאזינים, בתור פרק 45 עם נאהיד ע'ני

פרקי קרוסאובר (פרקים משותפים עם פודקאסטים אחרים)

הפרקים המשותפים עם אילן וד"ר ליאורה רביד מהפודקאסט של התנ"ך: פרק 11 על כורש, פרק 21 על דריווש, פרק 31 על אחשוורוש. ופרק 41 על ארתחשסתא – רק עם אילן.

פרק השירים הלאומיים עם חנה ג'האן פרוז – קרוסאובר עם איראן בקטן.

עם היסטוריה גדולה בקטנה על נסיכות קאג'אריות

עם יובל מלחי מקטעים בהיסטוריה על מרד הטבק באיראן ובאיטליה

פודקסטים שהתארחתי בהם אבל זה לא היה קרוסאובר

אתם יודעים שיש לי עמוד שלם של כאלה באתר הפודקאסט, כן?

הנה כמה:

11 ו-18.11.2017: הסרט "הצ'ק": מדברים בסרט 28 וגם 29 (קישור לסרט, עם כתוביות שלי, בפוסט של פרק 28)

24.12.2017: תמר עילם גינדין – איראנית מישראל: גיקונומי פרק 163

3.2.2018: משתגעים בתרמופילאי (מדברים בסרט 40) – יוונים נגד פרסים (עם ניל בר, מחבר הספר שווים – סיפורה של ספרטה)

1.5.2018 – פודקאסט על עקבים – פרק 15: על איך לעשות מה שאוהבים ולהתפרנס מזה

2.8.2018 – עושים רפואה בפרק כיפי במיוחד על פונדקאות.

בנובמבר 2018 התארחתי עם מעיין אשכולי בפרק הבכורה של קול אשחר החופשית, הפודקאסט של גל אמיר.

ענייני מנהלה ולוגיסטיקה:

בשנה האחרונה אני עושה המון דברים מגניבים ומספקים שמובילים אותי בדרך השליחות שלי (בניית גשרים ופקיחת עיניים, למי שהצליח לפספס).
איראניום מועשר הוא הראשי שבהם. נורא כיף לי לעשות אותו, אני לומדת ממנו המון, מקבלת המון אהבה ופידבקים טובים, מפיצה את אהבת איראן וכו' – אבל אני גם משקיעה בו ימים שלמים כל שבוע. הקפה טעים, נעים, מעורר ומחמם לב, אבל אלה לא סכומים שאפשר לשלם איתם חשבונות.
חשבתי לרדת לפעם בשבועיים כדי להשקיע זמן גם באפיקים מפרנסים יותר כמו תרגום, עריכה, קידום ישיר של הרצאות, קידום ספרי הוצאת זרש וכו'.

מה שכן חשבתי, ואף התחלתי, הוא להקים דף פטריאון, שזה גם סוג של מימון המונים, אבל במקום פרויקט זבנג וגמרנו – זו תמיכה קבועה – אפשר להגדיר חודשי או פר יצירה (סיפור, תוכנית, שיר, קליפ – כל יוצר בתחומו). מכיוון שאני עושה כל כך הרבה דברים, חודשי נראה לי יותר נכון. זה כמו שבימי הביניים היה לאמנים פטרון וכך הם יכלו להקדיש את זמנם לאמנות – אבל במקום פטרון אחד שגם עשוי להתערב בבחירות האמנותיות – יש הרבה פטרונים.
שני דברים מפחידים אותי בפטריאון: אחד הוא שלי אין שום ניסיון איתו, והשני הוא שהקהל בארץ לא ממש מכיר אותו. מצד שני, כשמשהו מפחיד אותי זה בד"כ מה שגורם לי להסתער עליו!
דבר שמבאס אותי במחשבה על פטריאון – אני אצטרך ליצור תוכן שהוא לפטרונים בלבד, ועד עכשיו הצלחתי ליצור תוכן חינמי לכווווווווווווווווולם. חשוב לי שהידע שאני מנגישה יהיה בהישג ידם של כולם. מצד שני, אני צריכה להפסיק לייצר כל כך הרבה על חשבון זמן שאפשר להתחיל להתפרנס בו…

אז כרגע ההחלטה היא לרדת לפעם בשבועיים, אבל חשוב לי גם לשמוע את דעתכם בדיון שפתחתי בקבוצת הפייסבוק שלנו. ברגע שיהיה פטרון אחד בפטריאון – אני מתחילה להעלות פרקי ביניים בשבועות שבין לבין. אלה יהיו פרקים שלי לבד באולפן, בלי אורחים. עדיין לא החלטתי אם הם יהיו יותר קצרים או רק הרבה פחות ערוכים, אולי בכלל וידאו שישודר בלייב ואחר כך אעלה את קובץ הסאונד – נראה.

בקיצור, אני בצומת דרכים, אשמח לשמוע את דעתכם לגבי האופציות השונות, וובינתיים, אתם מוזמנים – כרגיל – לעשות לייק, לדרג ולכתוב review ב- איראניום מועשר – הפודקאסט, להצטרף לאיראניום מועשר – הקבוצה ולהצטרף לדיונים ולהשפיע. אשמח כמובן שתקנו ספרים מהוצאת זרש, שתסדרו לי הרצאות במסגרות שמשלמות היטב (אבל ממש היטב), שתתמכו בפטריאון אם אתם מעוניינים בתכני הביניים, ותקנו לי קפה אם אתם לא רוצים להתחייב לאורך זמן (נכון שגם פטריאון אפשר להפסיק, אבל כולנו יודעים שלהפסיק דורש הרבה יותר מאמץ מאשר לא להמשיך). עד שאחליט להשיק את הפטריאון שלי, אתם מוזמנים מאוד לתמוך בפטריאון של אילן!

השיר של קיוסק

השיר נקרא Last Episode – לא שאנחנו מפסיקים, אבל זה הפרק האחרון בפורמט שהצלחתי להחזיק לאורך רוב השנה האחרונה – של פרק בשבוע.

לא הצלחתי למצוא אותו ביו-טיוב, אז הנה הקישור לסאונדקלאוד:

ומכיוון שדיברנו גם על הלהקה, הנה קישור לאתר שלהם, ול-CDBABY הרלוונטי.

תקציר הפרקים הבאים!

בפרק 47 (14.1) תהיו עדים  לשיחה מרגשת ומרוממת לב עם מתן פנקס משגרירות איראן בישראל. זה מעין קרוסאובר עם סרט תיעודי שלו, האיש מטורף בקטע טוב, ויש לנו שיתוף פעולה שנוצר תוך כדי ההקלטה ומאוד מרגש אותנו.

ב-16.1.1979 עזב השאה את איראן, ולכן אם יהיה פרק ביניים ב-21.1, אני אביא בו לפטרונים מבחר כותרות, כתבות וזכרונות מלפני 40 שנה.

בפרק 48 (28.1) נשוחח עם פרופ' גלעד צוקרמן על לשונות היברידיות ועל זהות של שפה – ובעצם על המאפיינים המשותפים לפרסית ולעברית.

פרק ביניים – 4.2 בטח עדיין יהיה בסימן מהפכה.

פרק 49 (11.2) עולה ביום 40 השנה לנצחון מהפכה האסלאמית. נדבר בו עם רותי פרידל על השאלה – איך ח'מיני הצליח לעבוד כל כך טוב על המערב?!

פרק ביניים – 18.2

פרק 50 (25.2) הוא שוב פרק עגול וחגיגי, אפילו יותר מ-40! כרגע מסתמן שהוא יהיה ציר הזמן 3 עם ד"ר אורי גולדברג, אבל זה עדיין לא סגור! אתם מוזמנים להמשיך ולהשפיע בקבוצת הפייסבוק שלנו!

פרק ביניים (4.3) מכיוון שהפרק קרוב ליום האישה, אביא לכם ציטוטים נבחרים מיומני הנסיכה הקאג'ארית תאג' אלסלטנה. היא מרתקת, מזעזעת, ותמימה נורא!

פרק 51 (11.3) יהיה כמובן קרוסאובר עם דברי הימים, הסכת על המקרא והמזרח הקדום של ד"ר אילן אבקסיס, ואולי הפעם ד"ר ליאורה כן תצטרף אלינו. נדבר על דריווש השלישי ואלכסנדר מוקדון.

פרק הביניים ב-18.3 חייב לעסוק באחד החגים החלים יומיים אחריו – פורים ונורוז – ראש השנה הפרסי. אולי בקשר ביניהם.

פרק 52 (25.3) יהיה קרוסאובר עם קטע כלכלי, הפודקסט החדש של ד"ר אושי שהם קראוס, מבית "קטעים בהיסטוריה" של יובל מלחי.

פרק ביניים ב-1.4 חייב לעסוק בסיזדה בדר, החל באותו יום, או בשקר בדת איראן הקדומה. ואולי בסיור ערי הבירה, שאמור לצאת בדיוק שנה לאחר מכן?

בפרק 53 (8.4) נכיר את בן ציון יהושע, מחבר הספר "סימורג" וכל כך הרבה דברים מגניבים נוספים שקשה לי להחליט מה קודם (ובטח יהיו לנו כמה פרקים).

פרק ביניים ב-15.4

בפרק 54 (22.4) נשוחח עם אמן הלחימה האיראני-שוודי-אוסטרלי חשי אזאד, אני מאוד מקווה!

הו וואו, כשיורדים לפעם בשבועיים יש תוכנית לעוד המון זמן!

ועוד בקנה

יש לנו שיחות עם פרויז ווסוק, הצייר של השאה;

עם פרופ' עמוס פרומקין מהחוג למדעי כדור הארץ על אדמת איראן. כלומר על אודות תופעות גיאולוגיות באיראן – מפחידות כמו רעידות אדמה, שקיעת אדמה ובולענים, וטובות כמו מערות מלח ועוד.

עם ד"ר שי סקונדה מתחום האיראן-תלמוד;
עם רובי נמדר על השירה הפרסית, שאותה גילה בגיל 22;
עם פרופ' שלום גולדמן מאוניברסיטת מידלברי בארה"ב, על מערכת היחסים הלא אידיאלית בין הרפובליקה האסלאמית למיסטיקה שיעית.
שיחה עם מספרת הסיפורים עדנה קנטי על משפחתה המתועדת בספרה "אהבה וצרות אחרות";
עם אופיר חיים נדבר על הגניזה האפגאנית.
עוד שיחה עם יסמין שלום מוטהדה על נשים איראניות חזקות;
עוד שיחה עם חנה ג'האן פרוז על מה שהיא תרצה…
עוד שיחה עם נויד טוביאן על תנועות התנגדות באיראן.
עם דני מוג'ה נדבר בעיקר על קולנוע איראני, אבל איך אפשר בלי כמה שירים על חשבון פשוט.
שיחות עם אנשי תקשורת ישראלית בפרסית כמו שירלי שמסיאן ומנשה אמיר;
קרוסאובר עם הפודקאסט "שרת התרבות", של עידו קינן, שנדחה כי יש לו 20 פרקים מוקלטים שהוא צריך עוד לערוך;
השגתי גם הסכמה מדיפלומט זר שמוצב בארץ ושירת קודם באיראן, פרטים כשנסגור תאריך.

תגובתך